26 tips om op een inclusieve manier te communiceren, zodat je alle klanten in je doelgroep bereikt en zij zich allen aangesproken voelen.

Bekijk de video of lees verder als je liever de uitleg in tekst hebt.


Heb je liever een uitgeschreven versie?

Bekijk dan hier de 26 tips.

AVoeg een alt(ernatieve) tekst toe aan je afbeelding.
BMaak je beelden divers.
CWees consistent in het gebruik van titels en aanspreekvormen.
DToets af bij een divers doelpubliek.
EPlaats je emojis aan het begin of het einde.
FBeperk het gebruik van special fonts.
GSchrijf genderinclusief.
HPlaats je hashtags aan het begin of het einde.
IVermijd irrelevante beschrijvingen van bijvoorbeeld gender, seksuele oriëntatie of ouderlijke status.
JVermijd vakjargon (tenzij je doelpubliek net die woorden goed begrijpt).
KNeem niets klakkeloos over.
LZorg voor een heldere lay-out.
MHeb de moed om bij je eigen handelen en communiceren stil te staan.
NGebruik neutrale termen zoals leerkracht en ouder(s) in plaats van juf/meester of mama/papa
OPlaats ondertitels onder je video.
PSchrijf op een positieve manier (bijvoorbeeld lesbisch in plaats van niet-hetero)
QNee, niet iedereen die quinoa eet, is vegetariër. Vermijd stereotypes.
RRicht je rechtstreeks tot de lezer.
SSymbolen zijn niet universeel.
TPas je tone of voice aan je doelpubliek aan.
UZorg dat je zelf het uithangbord bent.
VWees je bewust van je vooroordelen/unconscious bias.
WWees alert voor wijzigingen in taal(discussies).
XCommuniceer genderinclusief: x/v/m/…
YOp welke manier informatie verwerkt wordt, verschilt van persoon/tijd/… Hou bijvoorbeeld rekening met de Youtube generatie.
ZLet op met zelfstandige naamwoorden (bijvoorbeeld niet blinde persoon, maar persoon met een visuele beperking).


Pablo Neruda, Chileens dichter


Dat gevoel wil ik je geven

als je mijn socials of nieuwsbrieven bekijkt.
als je leest wat ik voor jouw achterban schreef.
als je blije ik-kom-zeker-terug-klanten hebt.

Dat gevoel wil ik je klanten geven.
Dat gevoel wil ik jou geven. ❤