“Hannie, wat bedoel je eigenlijk met inclusieve communicatie?”

Wat is inclusieve communicatie?

Die vraag kwam binnen. 
Zag ik nu mijn blinde vlek niet? 
Note to self: Uiteraard, anders zou het geen blinde vlek zijn. 😉

Waarover ik het heb?

Dat ik vergat helder en inclusief te zijn door mijn stokpaardje – het belang van heldere en inclusieve communicatie – niet goed uit te leggen.

Met Synopsis droom ik van een samenleving waar we áltijd zoeken naar woorden & beelden die mensen omarmen en insluiten.

Insluiten, niet uitsluiten.
Zorgen dat alle soorten mensen zich aangesproken voelen, zich herkennen. Ongeacht hun gender, geslacht, beperking, leeftijd of geloofsovertuiging. 

Stereotypen doorbreken door inclusieve taal te gebruiken.

Hoe doorbreek je stereotypen?

Zal ik het wat concreter maken?

Woorden en beelden doen ertoe

Stel

Je schrijft over de relatie tussen witte en zwarte personen. Gebruik zoals in de vorige zin ‘wit’ en niet ‘blank’. Blank is geen kleur, maar heeft een koloniale connotatie. Zo simpel kan het zijn.

Of

Je geeft slaaptraining aan kinderen (en ouders) met een chronisch slaaptekort.
Dit voorbeeld is toevallig gekozen, geen idee hoe zo een slaaptekort aanvoelt. 😉

Je maakt foto’s om je aanbod te verkopen en zorgt ervoor dat er ook mama’s en papa’s van kleur op staan.
Goed gedaan toch? Ja, maar …

Als je de ouders aanspreekt als mama en papa, dan sluit je meteen veel ouders uit. De alleenstaande vaders. De BOM’s of BAM’s. De holebi- en transouders. De lat-ouders. De … 
Ook deze opsomming is gevaarlijk want ik benoem niet elke vorm van ouderschap.

Communiceer je dan enkel inclusief als je 20 verschillende foto’s maakt? 🤨 Nee, uiteraard niet.

Inclusieve communicatie = kennis + vaardigheden + attitude

Kennis. Vaardigheden. Attitude.

Bij inclusief communiceren zijn verschillende elementen belangrijk:

  • Kennis over je doelgroep.
  • Een pen die helder schrijft.
  • Flexibiliteit om je woorden en beelden aan te passen aan het moment en de doelgroep.
  • Beseffen dat je sneller uitsluit dan je denkt. Er rekening mee houden.

En als dat niet mogelijk is, dat benoemen.

Waarom je dat zou doen? 

Als onderneming of organisatie bereik je beter je doelgroep. Of verkoop je meer van je aanbod.
Als dat geen winst in de vele betekenissen van het woord is. 🤩

Similar Posts

One Comment

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *