26 tips om te communiceren over jezelf en je aanbod op een manier die voor jou én voor je klant goed voelt.

Bekijk de video of lees verder als je liever de uitleg in tekst hebt.


Heb je liever een uitgeschreven versie?

Bekijk dan hier de 26 tips.

AKrijg de aandacht van je klant in plaats van die aandacht te trekken.
BLeg de bal in het kamp van je klant.
CCreëer een aanbod dat precies is wat je klant zoekt
DToets af bij een divers doelpubliek
ECommuniceer eerlijk en empathisch
FCombineer je financieel doel met een reflex over wat je kan bijdragen aan de maatschappij
GStop de geheimdoenerij
HHou je belofte en als het niet lukt, leg dan goed uit waarom
IVermijd irrelevante beschrijvingen van bijvoorbeeld gender, seksuele oriëntatie of ouderlijke status
JVermijd vakjargon (tenzij je doelpubliek net die woorden goed begrijpt)
KGeef echte keuzes
LWees loyaal, aan je klant, aan je boodschap, aan jezelf
MVermijd marketingtrucjes zoals inspelen op urgentie
NGebruik neutrale termen zoals leerkracht en ouder(s) in plaats van juf/meester of mama/papa
OOvertuigen hoeft niet
PSchrijf op een positieve manier (bijvoorbeeld lesbisch in plaats van niet-hetero)
QNee, niet alle mensen die quinoa eten zijn vegetariërs, vermijd stereotypes
RVertrek vanuit respect voor je lezer
SWek geen schaamte op
TPas je tone of voice aan je doelpubliek aan
UZorg dat je zelf het uithangbord bent
VWees je bewust van je vooroordelen/unconscious bias
WGa op zoek naar gedeelde waarden en normen
XCommuniceer genderinclusief: x/v/m/…
YOp welke manier informatie verwerkt wordt, verschilt van persoon/tijd/… Hou bijvoorbeeld rekening met de Youtube generatie
ZZichtbaar zijn is nodig, maar niet altijd en overal


Pablo Neruda, Chileens dichter


Dat gevoel wil ik je geven

als je mijn socials of nieuwsbrieven bekijkt.
als je leest wat ik voor jouw achterban schreef.
als je blije ik-kom-zeker-terug-klanten hebt.

Dat gevoel wil ik je klanten geven.
Dat gevoel wil ik jou geven. ❤