26 tips om te communiceren over jezelf en je aanbod op een manier die voor jou én voor je klant goed voelt.

Bekijk de video en/of lees verder als je graag meer uitleg wil bij elke tip.


Nog niet duidelijk hoe je dat concreet kan toepassen?

Bekijk dan hier de 26 tips.

AKrijg de aandacht van je klant in plaats van die aandacht te trekken.
Hoe? Zorg ervoor dat je aanbod perfect aansluit bij de noden van je potentiële klant en geef die de VOLLEDIGE informatie.
BLeg de bal in het kamp van je klant.
Hoe? Probeer niet krampachtig met allerlei trucjes je klant te laten overgaan tot een aankoop als die er eigenlijk geen nood aan heeft/klaar voor is.
CCreëer een aanbod dat precies is wat je klant zoekt.
Hoe? Door regelmatig je (potentiële) klant te bevragen. Via enquêtes, stickers op je socials, 1-op-1 gesprekken, enz. Een marktonderzoek met andere woorden.
DToets af bij een divers doelpubliek.
Hoe? Kijk breder dan je dichte vrienden- of ondernemerskring. Zoek ook mensen op die een andere achtergrond hebben.
ECommuniceer eerlijk en empathisch.
Hoe? Door geen leugens te vertellen, niet te overdrijven, ECHT te luisteren, …
FCombineer je financieel doel met een reflex over wat je kan bijdragen aan de maatschappij.
Hoe? Een marketingcampagne kan mensen ook helpen, kijk bijvoorbeeld eens hiernaar: https://www.youtube.com/watch?v=30VXoc3FEso
GStop de geheimdoenerij
Hoe? Door niet te doen alsof de inhoud achter de prijsmuur ineens magisch je leven zal veranderen.
HHou je belofte en als het niet lukt, leg dan goed uit waarom.
IVermijd irrelevante beschrijvingen van bijvoorbeeld gender, seksuele oriëntatie of ouderlijke status.
Hoe? Als je ouders wil bereiken, spreek dan niet alleen de mama aan, ook plusvaders, meemoeder, grootouders, … kunnen tot je doelgroep behoren.
JVermijd vakjargon (tenzij je doelpubliek net die woorden goed begrijpt)
KGeef echte keuzes.
Hoe? Door af te wisselen qua inhoud, vorm en doel van je communicatie en geen trucjes te gebruiken om klanten sneller dan ze eigenlijk willen, zich te laten inschrijven.
LWees loyaal, aan je klant, aan je boodschap, aan jezelf.
MVermijd marketingtrucjes zoals inspelen op valse urgentie
NGebruik neutrale termen zoals leerkracht en ouder(s) in plaats van juf/meester of mama/papa
OOvertuigen hoeft niet, informeren des te meer.
PSchrijf op een positieve manier (bijvoorbeeld lesbisch in plaats van niet-hetero)
QNee, niet alle mensen die quinoa eten zijn vegetariërs. Vermijd stereotypes.
RVertrek vanuit respect voor je lezer. Vul je niet beter dan die.
SWek geen schaamte op.
Hoe? Door niet voortdurend in te spelen op een gevoel van falen. Bv.: “Ik kon het, dus jij ook. Tenzij je er geen energie insteekt.”
TPas je tone of voice aan je doelpubliek aan.
Hoe? Niet iedereen wil op dezelfde manier worden aangesproken.
UZorg dat je zelf het uithangbord bent.
“Tell me, I’ll forget. Show me, I may remember” Confusius
VWees je bewust van je vooroordelen/unconscious bias.
WGa op zoek naar gedeelde waarden en normen van de community waartoe je (potentiële) klanten behoren.
XCommuniceer genderinclusief: x/v/m/…
YOp welke manier informatie verwerkt wordt, verschilt van persoon/tijd/…
Hoe? Hou bijvoorbeeld rekening met de YouTube generatie. Niet iedereen leest graag longreads.
ZZichtbaar zijn is nodig, maar niet altijd en overal.


Vind je iets onduidelijk? Heb je ergens een andere mening over? Of doe je graag een aanvulling?




Pablo Neruda, Chileens dichter


Dat gevoel wil ik je geven

als je mijn socials of nieuwsbrieven bekijkt.
als je leest wat ik voor jouw achterban schreef.
als je blije ik-kom-zeker-terug-klanten hebt.

Dat gevoel wil ik je klanten geven.
Dat gevoel wil ik jou geven. ❤