Hoe kan je authentiek verkopen? 5 manieren om te verkopen zonder trucjes.
Veel waardengedreven ondernemers worstelen met verkopen.
Je had ooit een droom en startte daarop met je onderneming. Je ontwikkelde een product of dienst en was ervan overtuigd dat je daarmee het leven van je potentiële klanten kon verbeteren. Maar nu merk je dat je klanten niet vanzelf naar je toekomen. Het besef komt: je moet je aanbod verkopen. En overal lees je tips over hoe dit te doen:
- Overtuig je klanten.
- Creëer schaarste.
- Speel in op hun ‘fear of missing out’.
Maar … dit strookt niet met je waarden. En juist die waarden zijn de reden waarom je ondernemer bent geworden. Wat nu? Authentiek verkopen to the rescue.
Authentiek verkopen: wat is dat?
Het gaat verder dan alleen je product of dienst aanbieden. Door te verkopen op een authentieke manier bouw je duurzame relaties op met je klanten en dat op een ethische manier.
- Door oprecht betrokken te zijn en de behoeften van je klanten te kennen.
- Door transparant te zijn over de voordelen en eventuele nadelen van je aanbod.
- Zonder je klanten te misleiden of te manipuleren.
Authentiek verkopen: hoe doe je dat?
Words matter. Woorden zijn belangrijk.
Ethische copywriting is een belangrijk deel van authentiek verkopen en draait om enkele kernprincipes:
- Eerlijkheid en transparantie: Klanten waarderen eerlijkheid en kopen meer als ze geloven dat je oprecht bent. Overdrijf de voordelen van je product of dienst dus niet in je teksten en verzwijg eventuele nadelen niet.
Let op het verschil tussen:
“Koop nu onze snackdoosjes die je leven gaan veranderen. Als je ze niet koopt, mis je de kans op een gezonder leven.”
versus
“Onze duurzame snackdoosjes zijn ontworpen om bij te dragen aan een gezondere planeet en levensstijl. Door te kiezen voor herbruikbare producten verminder je de hoeveelheid plastiek afval en draag je bij aan een duurzamere toekomst.” - Geen manipulatie: Gebruik geen manipulatieve technieken om klanten te overtuigen.
Dus geen kunstmatige schaarste, inspelen op angsten of andere psychologische trucjes.
Let op het verschil tussen:
“Dit traject over duurzaam ondernemen is alleen vandaag beschikbaar met 80% korting! Koop nu of loop de kans van je leven mis!“
versus
“Dit traject over duurzaam ondernemen is ontworpen om je onderneming te helpen groeien en je doelen te bereiken op een duurzame manier. We bieden waarde voor een eerlijke prijs en geven je daarom de tijd om na te gaan of dit traject iets voor jou is.” - De keuze aan je klanten laten: Laat je klanten zelf kiezen of ze met je willen samenwerken of van je willen kopen. Informeer hen op verschillende manieren over jouw aanbod, niet iedereen kan of wil lange verkoopteksten lezen. Geef hen de keuze om ook op een andere manier met je kennis te maken, bijvoorbeeld op een live event of in een podcast.
Authentiek verkopen: 5 tips
- Leer je klanten kennen: Doe marktonderzoek en zoek naar de communities waarin je klanten zich bevinden. Creëer een product of dienst die hun problemen echt oplost. Laat in je communicatie zien hoe jouw aanbod een antwoord is op die problemen.
Maar let op: dat betekent niet dat je bewust op de pijnpunten moet drukken. Het is niet de bedoeling dat je klanten achterblijven met een slecht gevoel. Creëer eerlijke en waardevolle content, zo bouw je langdurige relaties met je klanten op. Klanten die zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen, zijn eerder geneigd om bij je terug te komen. - Het zal je misschien verbazen, maar het gebruik van testimonials en social proof (bijvoorbeeld een screenshot van een DM met een leuk compliment) kan zeker ook bij authentiek verkopen helpen. Echte getuigenissen over de voordelen van je product versterken je geloofwaardigheid.
Maar opnieuw let op: vraag altijd om toestemming om die complimentjes te gebruiken. - Communiceer open over je prijzen en je manier van werken. Verstop het dus bijvoorbeeld niet op je website.
- Wees geduldig: dwing geen aankoopbeslissingen af en geef je klanten de tijd om na te denken. Verplicht ze dus zeker niet om tijdens het kennismakingsgesprek te beslissen. Wedden dat je geduld beloond wordt?
- Communiceer over je waarden en over de droom waarmee alles is begonnen. Laat je klanten weten wat belangrijk is voor jou en je bedrijf. En doe dat niet alleen in je visie en missie op je website. Laat het als een rode draad door je communicatie lopen.
Authentiek verkopen is geen kortetermijnstrategie; het is een investering in de toekomst van je onderneming, de meest duurzame en ethische manier om te groeien.
Door eerlijk, transparant en klantgericht te zijn, bouw je het vertrouwen van je klanten op. En dat kan leiden tot klanten die meermaals kopen, een sterke merkreputatie en de meest efficiënte marketingactie: mond-tot-mondreclame.
Denk je nu, Hannie, dat klinkt goed maar seriously, daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken? Ewel, graag!